Digitale preoperatieve screening bij Diakkonessenhuis

Diakonessenhuis meer patiëntgericht met digitale preoperatieve screening

Voorkom onnodige bezoekjes van patiënten aan het ziekenhuis. Dat is veel prettiger voor de patiënt. Daaronder valt voor een deel van de patiënten ook de preoperatieve screening. Dat uitgangspunt heeft het Diakonessenhuis al sinds 2018. Sinds maart 2021 kunnen patiënten voor wie dit medisch gezien veilig is, ook zelf die preoperatieve screening via het patiëntportaal doorlopen. PinkRoccade Ziekenhuizen heeft hier een bijdrage aan geleverd. We spreken Karlijn Cazemier, teammanager POS en projectleider DigiPOS van het Diakonessenhuis over het succes van dit project.

Integreren en uitbreiden

Het doel van het Diakonessenhuis was een verbeterslag te maken in het proces rondom de preoperatieve screening. De preoperatieve vragenlijst was al in te vullen via het patiëntportaal. Hier werd echter nog te weinig gebruik van gemaakt. De verbeterslag zat met name in het gebruik van de digitale vragenlijst verder te integreren in het zorgproces en een uitbreiding van de functionaliteiten in het portaal. Zo is er nu voorlichting, inclusief video’s, op maat beschikbaar gekomen binnen mijnDiak; gekoppeld aan de specifieke operatie die voor de patiënt gepland staat. Deze oplossing biedt ook in tijden van COVID-19 veel voordelen aangezien er minder fysieke afspraken plaatsvinden. Voor patiënten met een hoog risico op complicaties wordt de preoperatieve screening nog uitgevoerd op locatie in het ziekenhuis.

Karlijn Cazemier - Diakonessenhuis quote

Pragmatisch en doelgerichte aanpak

In het project lag de focus op het in gesprek gaan met de zorgverleners over de werkprocessen en de behoefte aan ondersteuning vanuit de IT. Vervolgens is de vertaalslag gemaakt naar de mogelijkheden binnen het portaal en de applicatie. Hierbij heeft PinkRoccade Ziekenhuizen gebruik gemaakt van haar kennis op het gebied van het patiëntportaal en het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Tijdens interactieve sessies met diverse stakeholders zijn de wensen uitgevraagd, de functionaliteiten in het portaal ingericht, getest en indien nodig aangepast. Dit heeft een goed werkend én gedragen resultaat opgeleverd. Vooral over de werkwijze is Cazemier te spreken: “Pragmatisch en doelgericht. Maar er was ook ruimte voor aanpassingen en doorontwikkeling, lekker Agile.

Een werkende oplossing

Het belangrijkste resultaat is dat de oplossing werkt, en dat doet het! Cazemier: “Wij hebben onze patiënten toegang gegeven tot al hun relevante informatie op één plek, de mijnDiak-omgeving. De patiënt kan hier een vragenlijst invullen én interactief informatie raadplegen die voor hem relevant is.” Er is veel tijd genomen voor de communicatie naar de patiënten en het meenemen van de medewerkers. Hierdoor is het voor zowel patiënten als artsen ook duidelijk hóe het werkt.

Prettige samenwerking

Voor beide partijen betrof het een zeer prettige samenwerking. Cazemier: “De prettige samenwerking zat vooral in de combinatie van kennis van het zorgproces en expertise over de applicatie. Een ‘ICT-er’ die het proces van de patiënt doorleeft en zelf de technische kant kan inrichten op een manier die voor patiënt en professional klopt is heel prettig. Dit maakt het mogelijk snel te schakelen en voorkomt spraakverwarringen.” Wij van PinkRoccade Ziekenhuizen zijn trots op onze bijdrage aan het ‘DigiPos – Digitale preoperatieve screening’ project.

Wilt u weten hoe wij uw ziekenhuis kunnen ondersteunen bij het digitaliseren van een proces? Of bij een andere optimalisatie van uw EPD om meer patiëntgericht te werken? Neem vrijblijvend contact op met Pieter-Bas Linnebank (Pieter.Bas-Linnebank@PinkRoccade.nl | 06 4339 2841).

Meer cases bekijken?

Klik hier voor meer ervaringen van klanten die u voor gingen.

GLIMS 9
Digitale zorg toekomstbestendige zorg CuraMare - PinkRoccade Ziekenhuizen
Klantcase Diakonessenhuis preoperatieve screening - uitgelicht

Blijf op de hoogte

Laat uw gegevens hieronder achter om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief.

Bel mij terug

* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen als we informatie voor u hebben. Reken op maximaal 2 e-mails per maand.

“Ik spreek je graag!”

Pieter-Bas Linnebank
Managing Director

Benieuwd naar ons? Bel gerust met Pieter-Bas op 06 4339 2841
Of e-mail naar Pieter-Bas.Linnebank@pinkzlc.nl
Liever teruggebeld worden? Vul dan ons terug-bel-formulier in

Bel mij terug

* Verplicht veld. Gegevens worden niet gedeeld met ‘derden’.

Contact

© Copyright PinkRoccade Ziekenhuizen & Laboratoria | Onderdeel van TSS | Privacy beleid