CuraMare: digitale zorg voor een toekomstbestendige zorg

Digitale zorg voor een toekomstbestendige zorg

Toekomstbeelden schetsen een toenemende vergrijzing van onze bevolking, een toenemende zorgvraag en daarmee toenemende kosten voor de gezondheidszorg. Tegelijkertijd kampen we in het hier en nu al met arbeidskrapte. CuraMare wil innoveren en zich voorbereiden op de toenemende kloof tussen de omvang van de zorgvraag en de beperkte capaciteit aan zorgprofessionals en middelen die tot hun beschikking staan. Eén van die aspecten waarop geïnnoveerd wordt bij CuraMare is de verdere digitalisering van de zorg. Digitale zorg als het kan, fysiek als het moet, dat is het uitgangspunt. Dat gaat niet vanzelf en het zal zich ook in kleine stappen ontwikkelen. Eric Koppelaar, projectleider Digitale Zorg, legt uit hoe het programma bijdraagt aan het slim en toekomstbestendig organiseren van de zorgverlening en vertelt over de samenwerking met PinkRoccade Ziekenhuizen.

Programma Digitale Zorg

In december 2020 is in het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis (onderdeel van CuraMare) gestart met het programma ‘Digitale Zorg’. Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis is een basisziekenhuis gericht op de inwoners van Goeree-Overflakkee, westelijk Voorne-Putten en Schouwen-Duiveland. Het biedt hoogstaande medisch specialistische basiszorg. Voor complexe en top specialistische zorg werken zij samen met het Maasstad Ziekenhuis en het Ikazia Ziekenhuis binnen de coöperatie Zorg op Zuid.

Het doel van het programma ‘Digitale Zorg’ is om een verandering tot stand te brengen in de huidige denkpatronen van de zorg. De benadering moet anders worden; digitaal, zelf door de patiënt op afstand als het kan en pas fysiek in het ziekenhuis als het moet. De focus van het Digitale Zorg-programma ligt op het PatiëntenPortaal en de BeterDichtbij app. “Op het PatiëntenPortaal kunnen patiënten terecht voor veilige toegang tot hun medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over hun aandoening of behandeling. Met de gratis BeterDichtbij app kunnen patiënten eenvoudig en veilig appen en videobellen met de eigen arts of andere zorgverlener. Bij het boeken van de afspraak wordt de patiënt automatisch uitgenodigd voor een beveiligd gesprek met het specialisme waar de patiënt een afspraak bij heeft.”, aldus Koppelaar.

Volledig gebruik PatiëntenPortaal

De eerste stap in het programma was het aan de voorkant in kaart brengen van het zorgaanbod en de bijbehorende processen op de poliklinieken. Met deze inventarisatie zijn de verschillende modules voor alle specialismes op het PatiëntenPortaal ingericht. Deze modules zijn; online afspraken, online vragenlijsten en online patiëntvoorlichting. Poli voor poli zijn de mogelijkheden doorgenomen en samen met de medewerkers uitgewerkt en gerealiseerd. PinkRoccade Ziekenhuizen was betrokken bij het in kaart brengen vooraf, het geven van de workshops en de inrichtingswerkzaamheden die daaruit voortkwamen.

Inmiddels zijn alle onderdelen (persoonlijke gegevens, medisch dossier, agenda, vragenlijsten en patiëntvoorlichting) uitgebouwd tot een volwaardig portaal. Hierdoor is nu bijna alle reguliere zorg zelf te plannen door de patiënt en is ervoor gezorgd dat het nu mogelijk is om afspraakbevestigingen per e-mail te versturen. Het zelf plannen van de afspraak in het ziekenhuis zorgt er voor dat patiënten de weg weten te vinden naar het PatiëntenPortaal. Als patiënten die weg eenmaal weten zijn de vervolgstappen makkelijk. Denk bijvoorbeeld aan het thuis invullen van een intake formulier voordat de patiënt naar het ziekenhuis komt. Dit scheelt kostbare tijd in de spreekkamer. Koppelaar geeft aan dat naast deze concrete resultaten, ook de zachte resultaten erg waardevol waren: ”Denk aan het meedenken bij inrichtingsvraagstukken op de polikliniek, het zoeken naar oplossingen voor allerhande problemen in het poliklinische proces”, maar ook het proactief aandragen van handige oplossingen in de vorm van bijvoorbeeld rapportages.’’

“DE PINKROCCADE CONSULTANT HEEFT VEEL KENNIS INGEBRACHT BIJ HET PROGRAMMA DIGITALE ZORG EN HEEFT DAARNAAST EEN STERK NETWERK VAN PINK-CONSULTANTS ACHTER ZICH. DIT NETWERK GEEFT VEEL NUTTIGE INFO EN ZOEKT OOK PROACTIEF MEE NAAR OPLOSSINGEN.” 

Eric Koppelaar – CuraMare

Eigen regie

De komende jaren wordt gewerkt aan verdere digitalisering van de zorg binnen CuraMare, mét de cliënt, en mét samenwerkende partners in de regio. “En uiteindelijk willen we dan weer spreken van zorg, en niet van digitale zorg, omdat fysieke en digitale zorg samenkomen als een vanzelfsprekendheid wat we ervaren als hoogwaardige en liefdevolle zorg”, aldus Koppelaar.

Middels digitale zorg kan vorm worden gegeven aan zelfredzaamheid en zelfregie van de cliënt en kan de zorg verder worden geoptimaliseerd, in het belang van zowel de cliënt als van de zorgprofessional. CuraMare doet dit door patiënten laagdrempelige communicatie, videoconsulten, zelf afspraken inplannen en patiëntinformatie digitaal aan te bieden.

Goede samenwerking

Van beide kanten betrof het een fijne samenwerking tussen CuraMare en PinkRoccade Ziekenhuizen. De keuze voor ondersteuning door PinkRoccade Ziekenhuizen in dit programma was gebaseerd op eerdere ervaring. Koppelaar: ‘In het verleden hebben we met de implementatie van ChipSoft HiX tot grote tevredenheid gebruik gemaakt van de consultants van PinkRoccade. Dit, samen met goede recensies uit ziekenhuizen waar het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis nauw mee samenwerkt, heeft de doorslag gegeven tot de keuze voor PinkRoccade Ziekenhuizen’. Ook over de huidige samenwerking is Koppelaar weer goed te spreken: “Wij hebben de samenwerking als erg prettig en professioneel ervaren. De PinkRoccade consultant heeft veel kennis ingebracht bij het programma Digitale Zorg en heeft daarnaast een sterk netwerk van Pink-consultants achter zich. Dit netwerk geeft veel nuttige info en zoekt ook proactief mee naar oplossingen.”

Meer cases bekijken?

Klik hier voor meer ervaringen van klanten die u voor gingen.

GLIMS 9
Digitale zorg toekomstbestendige zorg CuraMare - PinkRoccade Ziekenhuizen
Klantcase Diakonessenhuis preoperatieve screening - uitgelicht

Blijf op de hoogte

Laat uw gegevens hieronder achter om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief.

Bel mij terug

* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen als we informatie voor u hebben. Reken op maximaal 2 e-mails per maand.

“Ik sta voor u klaar”

Renate Steenvoorden
Managing Director

Benieuwd naar ons? Bel gerust met Renate op 06 2732 1909
Of e-mail naar Renate.Steenvoorden@pinkzlc.nl
Liever teruggebeld worden? Vul dan ons terug-bel-formulier in

Bel mij terug

* Verplicht veld. Gegevens worden niet gedeeld met ‘derden’.

Contact

© Copyright PinkRoccade Ziekenhuizen & Laboratoria | Onderdeel van TSS | Privacy beleid