Met VIPP 5 meerwaarde bieden aan uw patiënten? Wij helpen u graag!

Zij gingen u op het gebied van gegevensuitwisseling voor

Erasmus MC - Opdrachtgever PinkRoccade Ziekenhuizen
Oogziekenhuis - Opdrachtgever PinkRoccade Ziekenhuizen
CWZ - Opdrachtgever PinkRoccade Ziekenhuizen

VIPP 5 dienstverlening van PinkRoccade Ziekenhuizen

Als ziekenhuis wilt u meerwaarde bieden aan uw patiënten door gegevens uit te kunnen wisselen met een PGO. Met de VIPP 5 subsidie wordt dit gestimuleerd door de overheid. Maar alleen met geld bent u er nog niet. In hoeverre voldoet uw ziekenhuis al aan de criteria? Welk DVZA kiest u? Heeft u handen te kort? Of meer kennis nodig rondom het testen van bijvoorbeeld de PGO-koppeling? Wilt u ondersteuning voor een brede adoptie door zowel patiënten en medewerkers? Wij helpen u graag om niet alleen de VIPP 5 subsidie te behalen maar ook om alles uit de PGO te halen wat mogelijk is.

PinkRoccade Ziekenhuizen levert consultancy, projectleiding en beheer aan ziekenhuizen op het snijvlak van zorg en IT. Wij brengen de werelden van medische zorg en informatietechnologie samen en houden ontwikkelingen nauw in de gaten. Onze consultants kennen het werkproces, hebben diepgaande kennis over de (on)mogelijkheden van het patiëntenportaal en hebben kennis van VIPP subsidies en wet- en regelgeving.

VIPP 5 en VIPP babyconnect

Om de gegevensuitwisseling rondom geboortezorg tussen zorginstellingen en met patiënten te stimuleren heeft de overheid VIPP Babyconnect opgezet. Wist u dat door deel te nemen aan VIPP 5 u al 80% heeft gedaan van wat er nodig is voor VIPP Babyconnect? Andersom heeft u met VIPP Babyconnect al 50% gedaan van wat er nodig is voor VIPP 5. Wij staan ook voor u klaar om VIPP Babyconnect, alleen of in combinatie met VIPP 5, te behalen. Kijk voor meer informatie over deze subsidies op de website van Ministerie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Ervaring met gegevensuitwisseling - PinkRoccade Ziekenhuizen

Ervaring met VIPP 5, PGO en het patiëntenportaal

Wij hebben diepgaande kennis van de wet- en regelgeving, hebben ervaring met de PGO en hebben al vele andere ziekenhuizen ondersteund rondom het patiëntenportaal.

Ervaring met gegevensuitwisseling PinkRoccade Ziekenhuizen

Ervaring met gegevensuitwisseling

In verschillende regio’s hebben wij geholpen digitale gegevensuitwisseling te verbeteren. Vanuit het perspectief van het ziekenhuis maar ook vanuit RSO’s.

Verder dan het vinkje

Natuurlijk helpen wij u de VIPP 5 subsidie te behalen maar stoppen daar niet. Wij helpen u écht de informatie-uitwisseling tussen ziekenhuizen onderling en met patiënten te verbeteren en kijken o.a. hoe u nog meer uit een PGO haalt.

Passie voor de zorg

Passie voor de zorg

Optimaliseren van de zorg, dat is waar we het voor doen. Niet alleen voor de duur van ons project, maar voor de lange termijn.

Een DVZA kiezen: alles op een rij

Alle benodigde informatie bij het kiezen van een DVZA op een rij. Bespaar tijd en download onze DVZA-gids!

VIPP klantcases

Onze klanten aan het woord. Lees hier hoe zij onze dienstverlening rondom VIPP 5 gerelateerde onderwerpen ervaren.

VIPP A2 ZGT klantcase PinkRoccade Ziekenhuizen
Project faciliteiten eHealth WZA fase 2
Project faciliteiten eHealth WZA

Ondersteuning tijdens elke fase

Tijdens elke fase van uw VIPP 5-project kunnen wij u op meerdere manieren ondersteunen. Onze dienstverlening is op maat gemaakt voor uw ziekenhuis!

Samen zorgen voor de beste gezondheid voor iedereen.

Weten hoe wij uw ziekenhuis kunnen ondersteunen rondom VIPP 5? Vul het contactformulier in voor meer informatie. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

* Verplicht veld. Gegevens worden niet gedeeld met ‘derden’.

FAQ

VIPP 5 biedt de mogelijkheid om als ziekenhuis meerwaarde te kunnen bieden aan de patiënten door middel van digitale gegevensuitwisseling. VIPP 5 richt zich namelijk op het stimuleren van digitale informatie-uitwisseling met de patiënt en tussen zorginstellingen. Hierbij speelt ook het realiseren van een aansluiting bij het MedMij afsprakenstelsel een grote rol, zodat de patiënt zijn medische gegevens op een veilige manier kan beheren in een PGO, een Persoonlijke Gezondheidsomgeving.

U bent als zorgaanbieder vrij om te kiezen voor welke DVZA-oplossing u kiest. U kunt doorgaans kiezen uit verschillende oplossingen:

  • Een EPD-leverancier welke de DVZA levert als onderdeel van het eigen EPD.
  • Een DVZA leverancier welke onafhankelijk is van een EPD (als zogeheten integrator/broker).
  • Een onafhankelijke DVZA-leverancier die wel nauw samen werkt met een EPD-leverancier.

Wij hebben de belangrijkste informatie over DVZA’s voor u verzameld om u te ondersteunen in het maken van een keuze rondom een DVZA. Download onze DVZA keuzegids hier.

De informatie die uitgewisseld kan worden met PGO’s bestaat onder andere uit de (1) Basisgegevensset Zorg (BgZ) welke informatie bevat over o.a. medicatie, allergieën en verrichtingen, (2) PDF/A Voor de uitwisseling van ongestructureerde medische gegevens of gezondheidsinformatie, (3) zelfmetingen van vitale functies verzameld door de patiënt en (4) een aantal overige informatiestandaarden zoals laboratorium uitslagen, afspraken en vragenlijsten.

Per ziekenhuis kan de DVZA op basis van logging aantonen hoeveel aanvragen er door PGO-gebruikers zijn gedaan via MedMij. Om te voldoen aan de norm van VIPP 5 moet het gebruikspercentage minimaal 5% zijn. Dit percentage wordt berekend door het aantal opvragingen door PGO-gebruikers te delen door het aantal unieke DBC-relevante contacten in de gekozen periode van 30 dagen.

De doelstelling is om de gehele BgZ gestructureerd uit te wisselen tussen instellingen. Bij de uitwisseling is hergebruik van de gegevens, zonder overtypen, door de ontvangende instelling mogelijk. Tijdens de audit wordt bij 6 secties van de BgZ getoetst of hergebruik zonder overtypen mogelijk is. Hiervoor is de norm om drie verplichte BgZ-items (‘Demografie en identificatie’, ‘Contactpersonen’ en ‘Zorgverleners’) én drie keuze BgZ-items uit te wisselen met andere zorginstellingen. De instelling kan, op basis van het zorgproces, zelf kiezen welke items tijdens de VIPP audit getoetst worden op hergebruik.

Hierover worden de gesprekken nog gevoerd en wordt later meer bekend over gemaakt. Het doel is om uitwisseling tussen alle partijen te laten plaatsvinden. Hiervoor is één landelijke keuze voor infrastructuur en uitwisselingsstandaard gewenst voor uitwisseling van de BgZ en correspondentie tussen medisch-specialistische zorginstellingen.

Nee, binnen VIPP 5 wordt niks over push- of pull-verkeer voorgeschreven. Dit betekent dat u als ziekenhuis zowel actief gegevens mag versturen als alleen beschikbaar hoeft te stellen voor ophalen binnen de regeling.

Als VIPP 5 is gerealiseerd dan stelt dit de patiënt in staat om via een PGO te beschikken over zijn of haar gezondheidsgegevens, die verspreid staan opgeslagen bij verschillende zorgaanbieders. Daar waar het patiëntenportaal een verlening is van de dienstverlening van het ziekenhuis, biedt een PGO voor de patiënt de mogelijkheid om een gebundeld totaaloverzicht te krijgen vanuit meerdere zorgaanbieders. De PGO verzamelt namens de patiënt bij de aangesloten zorgaanbieders de gegevens. Het verzamelen en delen van gegevens gebeurt op initiatief en regie van de patiënt.

In de communicatie met de patiënt zal de PGO een rol gaan spelen. Hoe dit er voor de zorgverlener uit komt te zien hangt af van de zorginstelling waar hij/zij voor werkt en van de afspraken die met de patiënt zijn gemaakt over de PGO. Onze verwachting is dat naarmate het aantal patiënten met een PGO groeit, de activiteiten van de zorgverlener hierin ook zal toenemen. Dan kan het zijn dat de zorgverlener ook een account voor de PGO krijgt en daarin acties uitvoert of informatie ophaalt.

De informatie-uitwisseling met andere zorgverleners in de keten of het netwerk wordt door VIPP 5 gestimuleerd. Waar dit voorheen op papier, via fax of met een DVD ging zal dit digitaal verlopen.

De deadline voor module 1 is 30 september 2022. Voor module 2 en 3 is de deadline 30 juni 2023. Meer informatie over de modules vindt u hier: https://www.pinkroccade-ziekenhuizen.nl/vipp5-de-belangrijkste-punten-op-een-rij

PinkRoccade Ziekenhuizen ziet 4 fases binnen VIPP 5 projecten: voorbereiding & analyse, inrichtingen & testen, pre-audit & audit en adoptie. Tijdens elke fase kunnen wij u op meerdere manieren ondersteunen. Meer weten? Neem contact op met Renate Steenvoorden via het contactformulier of direct telefonisch op 06 2732 1909.

Een goede projectplanning is afhankelijk van veel verschillende factoren en is daarom per ziekenhuis verschillend. Op de website van het VIPP-programma vindt u stappenplannen voor Module 1 en Module 2. Wij denken graag met u mee in het opstellen van een haalbaar projectplanning.

Contact

© Copyright PinkRoccade Ziekenhuizen & Laboratoria | Onderdeel van TSS | Privacy beleid