
In een tijdperk van vergrijzing, stijgende kosten en oplopend personeelstekort staan ziekenhuizen voor een cruciale uitdaging: hoe kunnen we ons klaarstomen voor de zorg van morgen?
Het veelvoud aan projecten gericht op het vinden van een oplossing voor de verschillende vraagstukken wordt in veel ziekenhuizen samengevat onder de noemer ‘De polikliniek van de toekomst’. Binnen deze projecten staan digitale innovaties centraal als oplossing voor de krapte in de zorg. In dit artikel delen onze consultants Loes en Pleun hun ervaringen over relevante projecten.
Patiëntenportaal in de hoofdrol
Veel van deze digitale innovaties richten zich op het bevorderen van de zelfregie van de patiënt. Hierbij speelt het patiëntenportaal een grote rol. We zien dat ziekenhuizen inzetten op het uitbreiden van de functionaliteiten van het patiëntenportaal. Enerzijds worden hiermee administratieve handelingen door de zorgverleners in het ziekenhuis weggenomen, anderzijds wordt er meer zorg op afstand gegeven met bijvoorbeeld thuismonitoring, eConsult of videobellen. De polikliniek van de toekomst richt zich met name op het wegnemen van de administratieve handelingen in het ziekenhuis, voor het opvangen van een personeels- en ruimtetekort. Twee voorbeelden van dergelijke projecten zijn het online afspraken maken en online inchecken van patiënten.
Online afspraken
Loes: “Online afspraken maken is een van de projecten die in verschillende ziekenhuizen terugkomt in de visie voor de polikliniek van de toekomst. Het klinkt relatief eenvoudig: patiënten kunnen via het patiëntenportaal een afspraak inplannen binnen de gestelde termijn. Dat is niet alleen patiëntvriendelijk, maar zorgt ook voor minder verplaatsingen en no-shows van afspraken wanneer patiënt zelf een afspraak maakt in plaats van de assistente die geen inzicht heeft in de agenda van de patiënt.”
Zo geregeld toch? Bij de kapper, gemeente en de huisarts kunnen we gemakkelijk online een afspraak maken; waarom zou dit voor ziekenhuizen niet zo zijn? Echter wijst de praktijk uit dat deze projecten niet overal even eenvoudig verlopen. Dit komt onder andere omdat ziekenhuizen kampen met lange wachtlijsten en ingewikkelde roosters.
Zo zijn er verschillende inrichtingsmogelijkheden voor bijvoorbeeld het inplannen van nieuwe verwijzingen: mag een patiënt direct zelf plannen, of wordt de afspraak toch eerst getrieerd door een zorgverlener? Daarnaast moet het roosterbeheer op orde zijn zodat de planhorizon breed genoeg is om patiënten de tijd te geven de afspraak in te plannen, zonder dat de roosters direct volgeboekt zijn. Ook zijn er nog enkele technische belemmeringen waardoor het niet geschikt is voor alle soorten afspraken. Tot slot zien wij dat het voor poliklinieken lastig kan zijn om het plannen van de afspraak geheel bij de patiënt te leggen. Wat als digitale patiënten alle plekken boeken, en de niet-digitale patiënt er vervolgens niet meer tussen komt? Of wat als patiënten steeds hun afspraak blijven wijzigen?
Kortom, online afspraken maken kan best ingewikkeld en spannend zijn voor afdelingen om mee te beginnen. Wij adviseren onze klanten daarom ook om in ieder geval hiermee te starten en ervaringen op te doen. Vaak vallen daar al heel veel onzekerheden mee weg. Ofwel, just do it!
Online Inchecken
Een ander relevant project is het online inchecken van patiënten voorafgaand aan het ziekenhuisbezoek. Dit wordt voornamelijk ingezet door ziekenhuizen waar patiënten zich hierdoor versneld decentraal (in de wachtkamer) kunnen aanmelden bij een aanmeldzuil. Maar online inchecken is niet alleen relevant voor ziekenhuizen met aanmeldzuilen: ook zónder aanmeldzuilen is het interessant om dit proces te implementeren. Bijvoorbeeld ten behoeve van gegevenscontrole voorafgaand aan het ziekenhuisbezoek.
Pleun: “Het online inchecken biedt meer dan alleen een toegangsticket voor het aanmelden bij een decentrale aanmeldzuil. Voor ziekenhuizen zonder aanmeldzuilen is het óók interessant, gezien de mogelijkheid om patiënten zelf actief hun gegevens te laten controleren en bijwerken. Dit scheelt niet alleen werk aan de balie, maar biedt patiënten ook meer privacy om hun gegevens thuis aan te vullen dan aan een balie waar andere bezoekers kunnen meeluisteren.”
Naast de gegevenscontrole, kan het ziekenhuis ook de MRSA/BRMO screening aanbieden in het incheckproces. De screening voor MRSA/BRMO vindt altijd plaats voorafgaand aan een (klinische) opname, maar ook voorafgaand aan een polikliniekbezoek is het belangrijk dat deze screening gedaan wordt. In sommige gevallen wordt dat nu pas aan de balie uitgevraagd, maar idealiter wordt het risico op resistente bacteriën natuurlijk al opgespoord vóórdat patiënten zich melden in het ziekenhuis. Door deze uitvraag te integreren in het online incheck-proces voorafgaand aan de afspraak wordt dit ook mogelijk.
Tot slot is het online inchecken nog een extra afspraakreminder, en bevestigen patiënten dat ze naar de afspraak komen – wat hopelijk weer bijdraagt aan het verminderen van no-shows.
Uiteraard vergt implementatie van online inchecken zonder aanmeldzuilen een andere aanpak dan wanneer het proces mét aanmeldzuilen wordt geïmplementeerd. In beide gevallen is duidelijke communicatie naar zowel patiënt als zorgverlener een cruciaal onderdeel. Door onze ervaring met beide soorten implementaties adviseren wij onze klanten graag over de risico’s en mogelijkheden.
Meer weten? Wij helpen u graag!
Wil je meer weten over de ontwikkelingen rondom de ‘Polikliniek van de Toekomst’ of heb je vragen over de genoemde projecten? Neem dan gerust contact op met Mitch Pelle.
“Ik sta voor u klaar”
Mitch Pelle
Manager EPD
Benieuwd naar ons? Bel gerust met Mitch op 06 4232 5659
Of e-mail naar mitch.pelle@pinkzlc.nl
Liever teruggebeld worden? Vul dan ons terug-bel-formulier in
* Verplicht veld. Gegevens worden niet gedeeld met ‘derden’.
Meer nieuws lezen?
Meer weten over onze dienstverlening? Hier leest u alle relevante nieuwsberichten, artikelen en ervaringen van klanten die u voor gingen.
Blijf op de hoogte
Laat uw gegevens hieronder achter om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief.
* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen als we informatie voor u hebben. Reken op maximaal 2 e-mails per maand.
© Copyright PinkRoccade Ziekenhuizen & Laboratoria | Onderdeel van TSS | Privacy beleid