Deel twee in de reeks over het patiëntenportaal na VIPP.
16 juli 2019
Het patiëntenportaal speelt een grote rol in de patiënt nog meer regie te geven over zijn/haar zorgproces en het zorgproces efficiënter, en dus goedkoper te maken. Om dit te realiseren zijn er veranderingen in het proces vanuit het ziekenhuis nodig. Een voorbeeld hiervan hebben wij in deel één van deze reeks behandeld, namelijk online vragenlijsten. Het tweede voorbeeld hierin is het onderwerp van deel twee: patiëntvoorlichting via het patiëntenportaal.
Patiënten krijgen vaak voorlichtingsmateriaal naar aanleiding van afspraken, onderzoeken of uitslagen in het ziekenhuis. Dit zijn papieren folders die via de post verstuurd worden of bij een afspraak in het ziekenhuis worden meegegeven. Het is mogelijk om dit materiaal via het patiëntenportaal aan te bieden. Een voordeel hiervan is dat de patiëntvoorlichting te koppelen is aan een vragenlijst. Dit bespaart niet alleen veel papier, het bespaart ook tijd.
Grootste voordeel is voor de patiënt
Door de patiëntvoorlichting digitaal aan te bieden, ondervindt de patiënt het grootste voordeel. Een aantal voorbeelden uitgelicht:
- De patiënt heeft de mogelijkheid om de informatie in een vertrouwde, rustige omgeving tot zich te nemen.
- Er is gelegenheid om patiënten meer specifiek en in verschillende vormen informatie te verstrekken. Zo is er de mogelijkheid URL’s op te nemen naar bijvoorbeeld een specifieke pagina op de site van een beroepsvereniging of te verwijzen naar een filmpje.
- Wanneer de patiëntvoorlichting gekoppeld is aan een intakevragenlijst hoeft een groot deel van de patiënten niet meer naar het ziekenhuis voor een intake en bespaart het hen veel tijd en (reis)kosten.
- Bij het gebruik van telefonische consult / videoconsult (waarover later meer) is het niet meer mogelijk om een papieren folder mee te geven. Ook in deze situaties is het uitreiken van de voorlichting via het portaal een goede optie.
Inrichting/functionaliteit
De gedrukte patiëntvoorlichting vervangen door digitale patiëntvoorlichting heeft weinig impact op het zorgproces. Omdat er meer personalisatie van informatie mogelijk is, is het van belang alle patiëntvoorlichting kritisch te bekijken en eventueel aanvullende informatie te ontwikkelen.
Wanneer de voorlichting is gekoppeld aan de intakevragenlijst is de positieve impact op het zorgproces groter. De patiënt vult de vragen over zijn/haar gezondheid met betrekking tot het onderzoek zelf in. Een verpleegkundige beoordeelt vervolgens de gegeven antwoorden en alleen bij afwijkende antwoorden komt een patiënt naar het ziekenhuis. Deze implementatie bespaart dus niet alleen voor de patiënt veel tijd, het kan zelfs leiden tot wachttijdverkorting van onderzoeken.
Digitaal toestemming vastleggen
Het is wettelijk verplicht om vast te leggen dat de patiënt voldoende is geïnformeerd over een onderzoek en toestemming geeft voor het onderzoek. Deze vragen zijn verwerkt in de patiëntvoorlichting. Zo voldoet u meteen als ziekenhuis aan de wet- en regelgeving.
Voorbeeld uit de praktijk
Een voorbeeld van een vaak uitgevoerd onderzoek met een uitgebreide intake is een endoscopie, zo ook bij het ziekenhuis van dit voorbeeld. Hier werd opgemerkt dat een groot deel van de patiënten gezond genoeg was voor het onderzoek en de fysieke intake in het ziekenhuis overbodig was. Bij de implementatie van de patiëntvoorlichting via het portaal is er voor film gekozen boven digitale flyers. Zo kan de patiënt alle stappen zien die genomen worden voorafgaand aan het onderzoek en krijgt hij/zij meer inzicht in de ruimtes waar het plaatsvindt.
Zorgproces positief veranderd
Uit een eerste evaluatie blijkt dat het zorgproces op een positieve manier is veranderd. Er is significante tijdbesparing voor zowel de patiënten als poli- en intakeverpleegkundige en de eerste geluiden van patiënten zijn positief. Cruciaal hierbij is de kwaliteit van de filmpjes en het informeren van de patiënten over het nieuwe proces. Ook wordt er geld bespaard door minder drukwerk en het versturen van folders.
Naast het nieuwe proces is er ook rekening gehouden met het deel van de patiënten die niet op het portaal kunnen (hebben geen DigiD met sms verificatie) of willen inloggen. Wanneer er namelijk informatie/een vragenlijst in het portaal klaar staat ontvangen alle patiënten een e-mail ter notificatie. Deze groep patiënten neemt daarna telefonisch contact op met de poli waarna de poliverpleegkundige de anamnese telefonisch afneemt of de informatie per post verstuurt. Uiteindelijk was deze groep patiënten groter dan verwacht en heeft dit een grotere impact op het werkproces van de poliverpleegkundige gehad.
e-Consult
De uitdaging zit bij de minder digitale patiënten en het verlagen van het telefoonverkeer. Voor dit laatste zou e-consult een oplossing kunnen zijn. Meer hierover in ons volgende artikel! Wilt u in de tussentijd meer weten hoe uw ziekenhuis patiëntvoorlichting voortaan digitaal aan kan bieden? Neem contact op met Renate Steenvoorden (Renate.Steenvoorden@pinkroccade.nl | 06-2732 1909), PinkRoccade Ziekenhuizen helpt u graag verder.
Meer nieuws lezen?
Meer weten over onze dienstverlening? Hier leest u alle relevante nieuwsberichten, artikelen en ervaringen van klanten die u voor gingen.
Blijf op de hoogte
Laat uw gegevens hieronder achter om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief.
* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen als we informatie voor u hebben. Reken op maximaal 2 e-mails per maand.
“Ik sta voor u klaar”
Renate Steenvoorden
Managing Director
Benieuwd naar ons? Bel gerust met Renate op 06 2732 1909
Of e-mail naar Renate.Steenvoorden@pinkzlc.nl
Liever teruggebeld worden? Vul dan ons terug-bel-formulier in
* Verplicht veld. Gegevens worden niet gedeeld met ‘derden’.
© Copyright PinkRoccade Ziekenhuizen & Laboratoria | Onderdeel van TSS | Privacy beleid