Het patiëntenportaal na VIPP: wat nog meer?

Deel zes in de reeks over het patiëntenportaal na VIPP.

De afgelopen weken is een reeks artikelen verschenen over het patiëntenportaal. Zo kwamen onderwerpen aan bod als een efficiënter zorgproces door online vragenlijsten, digitale patiëntvoorlichting, de winst die te behalen is met e-consult, online afspraken maken en hoe je kan sturen op het gebruik van het patiëntenportaal met rapportages.

Er zijn veel functionaliteiten mogelijk. In dit artikel zoomen we in op twee aanvullende belangrijke aspecten. Het patiëntenportaal kan voor meer doeleinden gebruikt worden, onder andere voor het gebruik met het zorgverlenersportaal en aanmeldzuilen.

Extra functionaliteiten in het patiëntenportaal

Zorgproces inzien bij opname van de patiënt
In de voorgaande artikelen zijn vooral functionaliteiten toegelicht die betrekking hebben op het poliklinische proces. Het patiëntenportaal kan ook worden ingezet voor opgenomen patiënten. Dit biedt de mogelijkheid om inzicht te geven in het actieplan. Zo heeft de patiënt duidelijk inzichtelijk in welke handelingen, onderzoeken en verrichtingen gepland staan tijdens de opname. Ook kan e-consult hier worden ingezet. De patiënt kan dan via het patiëntportaal vragen stellen aan de afdeling of verpleging.

Video-consult:

Het video-consult is een voorbeeld van een implementatie waaruit blijkt dat veel patiënten behoefte hier aan hebben. Van alle aanwezige patiënten voor een consult in het Amsterdam UMC geeft ruim 50% aan graag een videoconsult te gebruiken. Dit blijkt uit het onderzoek van de Patiëntfederatie Nederland in samenwerking met Amsterdam UMC (Barsom, Rauwerdink, Heldoorn, & Schijven, 2018). De voornaamste redenen zijn het besparen van energie, vermijden van de wachtkamer en het  beperken van reistijd en reiskosten. Vooral voor patiënten die slecht ter been zijn of voor patiënten waarbij een ziekenhuisbezoek een grote last is (zoals COPD patiënten), is dit een waardevol alternatief voor een face-to-face consult.

Meer dan alleen een portaal voor patiënten

Waar veel  ziekenhuizen nog niet stil bij staan is dat het patiëntenportaal onderdeel is van het zorgportaal. De omvang hiervan is vele malen groter dan alleen het patiëntenportaal. Zo kan er binnen de zorgportaal omgeving veel meer informatie worden verstrekt aan de verschillende stakeholders dan nu van toepassing is.

Zorgverlenersportaal:

Binnen ziekenhuizen wordt de vraag naar het delen van patiëntgegevens met externe zorgverleners steeds groter. Dit kan met behulp van het zorgverlenersportaal. Hierin logt een externe zorgverlener, zoals de huisarts, eenvoudig in en ziet zo de belangrijkste geregistreerde gegevens van de patiënt.

Let op: de patiënt dient wel toestemming te geven voor deze manier van gegevensdeling. Ook dit kan via het patiëntenportaal geregistreerd worden.

Aanmeldzuilen:

Steeds meer ziekenhuizen maken gebruik van aanmeldzuilen. Een erg omvangrijke verandering van de patiënten logistiek in het ziekenhuis die ook vele voordelen brengt. Zo zijn er minder rijen, is er een vlottere doorloop in de centrale hal en krijgt de patiënt inzicht in wachttijden of uitloop van een spreekuur. De inrichting van aanmeldzuilen gaat op dezelfde manier als het patiëntenportaal, echter hoeft een patiënt geen DigiD te hebben om zich aan te melden bij een aanmeldzuil. Hiervoor is enkel een identiteitsbewijs voor nodig.

Met het einde in zicht van de modules A2, A3 en B2 in het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional heeft u als ziekenhuis hoogstwaarschijnlijk voldaan aan de eisen en staat er een basis patiëntenportaal. Zoals uitgelicht zijn er nog vele functionaliteiten toe te voegen om de komende jaren het patiëntenportaal te optimaliseren. Vooral om de patiënt nog meer regie te geven over zijn/haar zorgproces, het zorgproces efficiënter en dus goedkoper te maken en om te voldoen aan wet- en regelgeving. Heeft u vragen over één of meerdere uitgelichte functionaliteiten? Of wilt u weten hoe u als ziekenhuis uw patiëntenportaal kan laten groeien? Neem contact op met Renate Steenvoorden (Renate.Steenvoorden@pinkroccade.nl | 06-2732 1909), wij helpen u graag verder!

Meer nieuws lezen?

Meer weten over onze dienstverlening? Hier leest u alle relevante nieuwsberichten, artikelen en ervaringen van klanten die u voor gingen.

Blijf op de hoogte

Laat uw gegevens hieronder achter om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief.

Nieuwsbrief

* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen als we informatie voor u hebben. Reken op maximaal 2 e-mails per maand.

“Ik sta voor u klaar”

Renate Steenvoorden
Managing Director

Benieuwd naar ons? Bel gerust met Renate op 06 2732 1909
Of e-mail naar Renate.Steenvoorden@pinkzlc.nl
Liever teruggebeld worden? Vul dan ons terug-bel-formulier in

Bel mij terug

* Verplicht veld. Gegevens worden niet gedeeld met ‘derden’.

Contact

© Copyright PinkRoccade Ziekenhuizen & Laboratoria | Onderdeel van TSS | Privacy beleid