Implementatie van HiX 6.2 standaard content

Implementatie van HiX 6.2 standaard content: Wat is belangrijk?

De eerste ziekenhuizen zijn in 2019 over gegaan op HiX 6.2 standaard content. Standaard content zorgt voor optimalisatie van gegevensuitwisseling. Het ziekenhuis groeit ook mee in de nieuwe ontwikkelingen van het EPD. De implementatie van standaard content brengt een aantal uitdagingen met zich mee. De standaard content is tot op zekere hoogte naar smaak aan te passen. Desondanks heeft dit gevolgen voor uw eigen zorgprocessen. Veelvoorkomende processen binnen ziekenhuizen zijn op grote lijnen gelijk, maar in praktijk  komen variaties regelmatig voor. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten bij de implementatie van HiX 6.2 standaard content? Welke nieuwe mogelijkheden biedt gebruik van standaard content voor uw zorgorganisatie? In dit artikel bespreken wij vier belangrijke punten.

Werkwijze en aanpak

Er zijn twee verschillende benaderingen mogelijk bij de implementatie van HiX 6.2 standaard content:

  1. U kiest ervoor om vooraf aan de implementatie uw zorgprocessen in kaart te brengen, opnieuw in te richten en te optimaliseren. Dit doet u met het doel om alle nieuwe mogelijkheden die HiX biedt direct te gebruiken na de implementatie.
  2. U houdt zoveel mogelijk de huidige situatie in stand tijdens de overgang naar standaard content. Vervolgens brengt u achteraf uw zorgprocessen in kaart, bepaalt u zelf welke processen u gaat herinrichten, optimaliseren en welke nieuwe modules u vervolgens in gebruik neemt.

De ervaring leert dat bij de eerste aanpak de voorbereidingen meer tijd kosten. Het grote voordeel is dat u na de invoering van standaard content direct de mogelijkheden van het vernieuwde EPD benut. Ook kost het naderhand minder werk om het personeel op te leiden, te begeleiden en in te werken. Veel zorgmedewerkers komen namelijk in een vroeg stadium in aanraking met standaard content.

Inrichting van processen

Standaard content heeft een generieke werkwijze als uitgangspunt, zodat alle specialismen gebruik kunnen maken van dezelfde inrichting. Er zijn bestaande smaken waaruit u kunt kiezen. Dit heeft invloed op bepaalde onderdelen, bijvoorbeeld namelijk:

  • Een voorblad waarop de essentiële informatie staat, is naar persoonlijke voorkeur in te stellen.
  • De behandelbeperking staat altijd op het voorblad en als icoon rechts bovenin het scherm weergegeven. U dient, uit een selectie van tien soorten behandelbeperkingen, een vragenlijst te kiezen.
  • Ook voor de Early Warning Score geldt dat er ziekenhuisbreed een besluit genomen dient te worden. Gebruiken de verpleegkundigen vragenlijst A of B?

Zijn uw processen onduidelijk of niet in kaart gebracht? Breng deze dan per afdeling goed in kaart, om inzicht te krijgen waar de eventuele optimalisatie te behalen is. Mogelijk heeft dit tot gevolg dat u veranderingen moet doorvoeren. Als het EPD niet aansluit op het zorgproces, dan moet er een oplossing gezocht worden in het proces. Bespreek uw aandachtspunten daarom in een vroegtijdig stadium met uw leverancier.

Modules en functionaliteiten

Uit de ervaring van ziekenhuizen die reeds zijn overgestapt naar de standaard content blijkt dat er veel positieve reacties zijn met betrekking tot de nieuwe functionaliteiten. Deze nieuwe functionaliteiten die zijn toegevoegd aan HiX zijn bijvoorbeeld: Capaciteitsmanagement, Resource Planning en Consult 2.0. Deze functionaliteiten werken goed en met een hoge performance. Dit komt mede doordat deze functionaliteiten in de praktijk vaak net zo goed of zelfs beter werken dan de huidige inrichting en volledig geïntegreerd zijn met de rest van het EPD. Durf  uw eigen functionaliteiten daarom los te laten als er al een vergelijkbare functionaliteit zelf is ontwikkeld. Daarnaast bevat HiX 6.2 ook nieuwe modules, waarvan bepaalde onderdelen verplicht ingezet moeten worden. Het vergt kennis om het verschil tussen verplichte en niet-verplichte onderdelen te zien. Zorg er daarom voor dat u voldoende kennis in huis haalt om het verschil snel te analyseren en hierop te acteren.

Wijzigingen indienen

Wilt u functionaliteiten die onder de standaard content vallen, bijvoorbeeld dossieronderdelen, laten aanpassen? Dan gaat dit via de leverancier. Belangrijke wijzigingen worden bij een landelijke gebruikersgroep ingediend. Ook kunnen kleine verzoeken via support calls worden ingediend. ChipSoft zoekt de beste oplossing en levert die uit via hotfixes of contentupdates. Hier gaat enige tijd overheen in verband met de softwareontwikkeling en releasecyclus. Het is daarom belangrijk systematisch de inhoud van de hotfixes en contentupdates te controleren. Kortom, de impact op de capaciteit van uw beheerorganisatie is aanzienlijk, aangezien alle wijzigingen aan de software of content getest moeten worden. Bereidt uw afdeling voor op deze veranderingen door tijdig de juiste kennis en capaciteit in huis te halen voor uw beheerorganisatie.

Onze ervaring op het gebied van standaard content

PinkRoccade Ziekenhuizen heeft ruime ervaring met implementatie, beheer en optimalisatie vraagstukken van HiX standaard content. Zo hebben wij de implementatie van de HiX standaard content begeleid bij het Isala ziekenhuis in Zwolle, Ziekenhuis Rivierenland in Tiel en het Deventer Ziekenhuis. Daarnaast ondersteunen wij deze ziekenhuizen ook na de implementatie van HiX 6.2. Ook zijn wij betrokken bij impactanalyse op de overgang naar HiX 6.2 standaard content voor het Prinses Maxima Centrum voor kinderoncologie. Graag denken wij met u mee. Wilt u meer informatie over de mogelijkheden voor uw zorgorganisatie? Neem dan contact op met Renate Steenvoorden (Renate.Steenvoorden@pinkroccade.nl | +316 2732 1909).

Meer nieuws lezen?

Meer weten over onze dienstverlening? Hier leest u alle relevante nieuwsberichten, artikelen en ervaringen van klanten die u voor gingen.

Blijf op de hoogte

Laat uw gegevens hieronder achter om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief.

Nieuwsbrief

* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen als we informatie voor u hebben. Reken op maximaal 2 e-mails per maand.

“Ik sta voor u klaar”

Renate Steenvoorden
Managing Director

Benieuwd naar ons? Bel gerust met Renate op 06 2732 1909
Of e-mail naar Renate.Steenvoorden@pinkzlc.nl
Liever teruggebeld worden? Vul dan ons terug-bel-formulier in

Bel mij terug

* Verplicht veld. Gegevens worden niet gedeeld met ‘derden’.

Contact

© Copyright PinkRoccade Ziekenhuizen & Laboratoria | Onderdeel van TSS | Privacy beleid