fbpx

Optimaal gebruikersgemak van uw EPD (Tip #2/6) 

1 november 2023

Het elektronisch patiëntendossier (EPD) is de ruggengraat van de informatievoorziening binnen ziekenhuizen. Er wordt door veel verschillende gebruikers een veelvoud aan informatie toegevoegd, ingezien en verwerkt. Als functioneel beheerder is het mogelijk het gebruikersgemak te verhogen door kleine aanpassingen of tips die het werkproces voor de zorgverlener kunnen vereenvoudigen. Zorgverleners werken daardoor efficiënter en besparen tijd.

Tip 2/6: Persoonlijke consultsjablonen aanbieden

Veel ziekenhuizen hebben vragen rondom het optimaliseren van het gebruikersgemak van het EPD om tevredenheid van de gebruiker te verhogen. Voorwaardelijk voor een tevreden gebruiker, is het efficiënt vastleggen van gegevens in een EPD[1] . Voor efficiënt registreren, is gebruikersgemak een belangrijke pijler.  Daarom bundelen we onze antwoorden en ervaringen voor u in een reeks artikelen met concrete tips en handvatten voor een optimaal gebruik van het EPD HiX. 

[1] Bron: Goed gebruik epd vraagt structurele training en opleiding – Registratie aan de bron 

Wanneer worden (persoonlijke) consultsjablonen gebruikt?

Het aanbieden van consultsjablonen levert gebruikersgemak op bij het vullen van het consultformulier. Middels een consultsjabloon kunnen met een klik op de knop meerdere velden in het consultsjabloon gevuld worden met tekst en bouwstenen, zoals vragenlijsten en orders. De zorgverlener kan ook eenvoudig zelf een persoonlijk consultsjabloon aanmaken en bepalen welke kopjes en bouwstenen in het consultsjabloon moeten komen te staan.  

Doordat de zorgverlener niet eerst de wensen voor het nieuwe consultsjabloon hoeft over te dragen aan de functioneel beheerder, scheelt het tijd en mogelijke interpretatiefouten bij het ontwikkelen en beschikbaar maken van nieuwe consultsjablonen. Zodra het persoonlijke consultsjabloon helemaal naar wens is, kan de functioneel beheerder in opdracht van de vakgroep deze eenvoudig beschikbaar maken voor het hele specialisme. 

Als functioneel beheerder is het wel belangrijk om de inhoud van het sjabloon goed te beoordelen. Zo is het belangrijk dat informatie uit de Basisgegevensset Zorg (BgZ) gestructureerd wordt vastgelegd op de juiste plek, en niet alleen in een platte tekst zodat de informatie middels zorginformatiebouwstenen (ZIB’s) uitgewisseld kan worden met andere zorginstellingen. Bijvoorbeeld bij het vastleggen van intoxicaties. 

Een persoonlijk consultsjabloon beschikbaar maken

Een persoonlijk consultsjablonen kan aangemaakt worden door iedere gebruiker: 

  1. De zorgverlener maakt een persoonlijk consultsjabloon aan door het consult te vullen en vervolgens te klikken op de knop [Als sjabloon opslaan] onderaan het consult 
  2. De zorgverlener geeft het persoonlijke consultsjabloon een naam en kiest is welke bibliotheek deze toegevoegd moet worden. 
  3. De functioneel beheerder kan vanuit de consultbibliotheek bij ‘Alle bouwstenen’ via de plusknop kiezen voor Consultsjabloon > Persoonlijk consultsjabloon toevoegen. 
  4. Vanuit het scherm ‘Persoonlijke consultsjablonen’ kiest de beheerder het juiste consultsjabloon en klikt op [OK]. Het consultsjabloon is toegevoegd. 
  5. Eventueel kan de bouwsteen gewijzigd worden om de naam en status aan te passen. 
  6. De functioneel beheerder voegt het nieuwe consultsjabloon toe aan de navigatie van de betreffende bibliotheek. 

Optimalisatie van het EPD is een continu proces

In het voortdurend veranderende speelveld van de zorg vraagt het optimaliseren van het werken met het EPD continue aandacht. Goede kennis van de (on)mogelijkheden van het EPD draagt bij aan een beter EPD-gebruik in jouw organisatie en een verlaging van de registratielast voor zorgverleners. Zo hebben zij meer tijd om de beste zorg te leveren aan hun patiënten. 

Onze consultants hebben diepgaande HiX-expertise en zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Wij zijn in staat om optimalisaties in HiX te realiseren, om daarmee de kwaliteit van de registraties te verhogen en de administratielast te verminderen. Meer weten over wat wij hierin kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op met Renate Steenvoorden 

Vooruitblik naar tip 3: Invoegvoorwaardes in consultsjablonen

Als eerste de tips in je inbox? Laat hieronder je gegevens achter en wij stellen je als eerst op de hoogte!

Ja, ik wil als eerste op de hoogte zijn van de tips over het gebruikersgemak van het EPD optimaliseren!

* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen informatie over EPD gebruikersgemakoptimalisatie.

Meer nieuws lezen?

Meer weten over onze dienstverlening? Hier leest u alle relevante nieuwsberichten, artikelen en ervaringen van klanten die u voor gingen.

Blijf op de hoogte

Laat uw gegevens hieronder achter om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief.

Nieuwsbrief

* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen als we informatie voor u hebben. Reken op maximaal 2 e-mails per maand.

“Ik sta voor u klaar”

Renate Steenvoorden
Managing Director

Benieuwd naar ons? Bel gerust met Renate op 06 2732 1909
Of e-mail naar Renate.Steenvoorden@pinkzlc.nl
Liever teruggebeld worden? Vul dan ons terug-bel-formulier in

Bel mij terug

* Verplicht veld. Gegevens worden niet gedeeld met ‘derden’.

Contact

© Copyright PinkRoccade Ziekenhuizen & Laboratoria | Onderdeel van TSS | Privacy beleid