Wat gaat er veranderen en hoe bereid je de migratie voor?
Voor veel zorginstellingen is het een race tegen de klok: de overstap van het Chipsoft zorgportaal op basis van SharePoint naar een toekomstbestendig alternatief. De technische noodzaak is bekend; de gestelde veiligheidseisen voor DigiD kunnen per 1 mei 2024 niet meer gegarandeerd worden op SharePoint en zorginstellingen zullen dus voor die tijd moeten migreren.
Hoewel de migratie voor het grootste gedeelte een technisch karakter heeft, tasten veel zorginstellingen in het duister over de functionele gevolgen van de overstap. In dit artikel gaan we daarom dieper in op de functionele impact van een migratie naar het Kubernetes Zorgportaal, ook wel bekend als ‘Zorgportaal-as-a-Service’, en geven we handvatten om deze zo goed mogelijk voor te bereiden. In dit artikel is er uitgegaan van een migratie naar het Standaard Content Zorgportaal.
Wat gaat er veranderen?
1. Beheer op één plek
Terwijl het beheer voorheen zowel in Sharepoint als HiX nodig was is dit met het nieuwe zorgportaal verplaatst naar enkel HiX. Alle functionaliteiten worden nu binnen HiX bepaald. In sommige gevallen beperkt zich dit tot enkel het aan- of uitzetten van een pagina in de paginacluster configuratie. Uitgebreidere instellingen zijn slechts op een aantal pagina’s mogelijk. Denk hierbij aan het instellen van een vertragingstermijn op het tonen van bepaalde data, zoals lab-uitslagen of consultverslagen.
2. Eigen inrichting
De verandering waar sommige zorginstellingen het meest tegenop zien, is het vervallen van de mogelijkheden tot eigen inrichting op het zorgportaal. Ondanks dat veel zorginstellingen al gebruik maakten van HiX standaard content, was binnen SharePoint nog veel mogelijk met eigen inrichting. Nu het beheer van het zorgportaal naar HiX verhuist, is dat voor een groot gedeelte niet meer mogelijk. Dat brengt voor- en nadelen met zich mee.
Het verplaatsen van het zorgportaal beheer naar HiX betekent dat zorginstellingen minder specialistische kennis nodig hebben, wat het functioneel beheer vereenvoudigt en tijdbesparend maakt. Nieuwe functionaliteiten kunnen snel worden uitgerold door simpelweg de functionaliteit in HiX aan te zetten, waardoor er meer focus is op het werkproces van de zorgverlener. Het is echter belangrijk om een impactanalyse uit te voeren om de gevolgen van de overgang naar het nieuwe zorgportaal te begrijpen, omdat er in de loop der jaren bij veel ziekenhuizen veel maatwerk is ingericht voor het zorgportaal. De overgang naar het nieuwe portaal kan mogelijk een grote impact hebben voor alle gebruikers, zowel het functioneel beheerteam, als de patiënt en zorgverlener.
Voorbereiding migratie naar Kubernetes Zorgportaal
Voor een succesvolle migratie naar het nieuwe Standaard Content Zorgportaal is een grondige impactanalyse nodig. Hierbij wordt gekeken naar de huidige hoeveelheid maatwerk en de mate waarin dit afwijkt van de standaard content. Om je handvatten mee te geven in de voorbereiding van de migratie, adviseren wij de volgende drie acties.
Bepaal de scope
Bepaal de scope van het project. Analyseer welke functionaliteiten behouden blijven en welke veranderen of verdwijnen bij het overzetten van de zorgportalen naar het nieuwe Kubernetes zorgportaal, zoals het Zorgverlenersportaal (incl. Transmuraal portaal), Kioskportaal en patiëntenportaal. Beoordeel of maatwerk vervangen kan worden door standaard content en welke nieuwe functionaliteiten toegevoegd worden. Denk hierbij aan eigen overzichten, beslisbomen, views en eigen pagina’s. Bedenk welke besluiten er genomen moeten worden en neem deze voor de livegang van het nieuwe portaal.
Maak een impactanalyse
Gebruik de impactanalyse om verandertrajecten in de organisatie tijdig te starten, bijvoorbeeld bij vertragingstermijnen die niet meer mogelijk zijn in standaard content. Besluit of real-time inzage acceptabel is of dat de functionaliteit moet worden uitgeschakeld. Kijk daarbij niet alleen naar globale wijzigingen, maar ook naar de eigen inrichting, zoals views, overzichten en beslisbomen.
Breng Change Requests in kaart
Gebruik het inzicht in de veranderde functionaliteiten als basis voor Change Requests (wens voor aanpassing van de software die Chipsoft in behandeling kan nemen) die tijdens het project besproken worden. Let hierbij op eigen inrichting die noodzakelijk is in het werkproces en niet mag vervallen. Aanpassingen in de standaard content moeten goed uitgewerkt worden en contact met andere zorginstellingen kan helpen bij goedkeuring van het Change Request. Deze kunnen alleen op de projectdagen worden ingediend. Bereid ze dus goed voor om belangrijke eigen inrichting mogelijk op te nemen in de standaard content.
Meer weten?
Heb je vragen over de overgang van SharePoint naar het nieuwe Zorgportaal? Of heb je hulp nodig bij het maken van een impactanalyse? Onze consultants hebben ervaring, beschikken over deze kennis en helpen je graag! Voor meer informatie neem contact op met Renate Steenvoorden | Renate.Steenvoorden@pinkzlc.nl | 06 2732 1909.
Meer nieuws lezen?
Meer weten over onze dienstverlening? Hier leest u alle relevante nieuwsberichten, artikelen en ervaringen van klanten die u voor gingen.
Blijf op de hoogte
Laat uw gegevens hieronder achter om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief.
* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen als we informatie voor u hebben. Reken op maximaal 2 e-mails per maand.
“Ik sta voor u klaar”
Renate Steenvoorden
Managing Director
Benieuwd naar ons? Bel gerust met Renate op 06 2732 1909
Of e-mail naar Renate.Steenvoorden@pinkzlc.nl
Liever teruggebeld worden? Vul dan ons terug-bel-formulier in
* Verplicht veld. Gegevens worden niet gedeeld met ‘derden’.
© Copyright PinkRoccade Ziekenhuizen & Laboratoria | Onderdeel van TSS | Privacy beleid