6 oktober 2023
Het elektronisch patiëntendossier (EPD) is de ruggengraat van de informatievoorziening binnen ziekenhuizen. Er wordt door veel verschillende gebruikers een veelvoud aan informatie toegevoegd, ingezien en verwerkt. Als functioneel beheerder is het mogelijk het gebruikersgemak te verhogen door kleine aanpassingen of tips die het werkproces voor de zorgverlener kunnen vereenvoudigen. Zorgverleners werken daardoor efficiënter en besparen tijd.
Tip 1/6: Plakken als voorgeschiedenis
Uit onderzoek blijkt dat artsen gemiddeld 40 procent van hun werkweek bezig met administratie[1]. Hierdoor hebben ze minder tijd voor hun patiënten. In een tijd van toenemende zorgvraag, vergrijzing, bezuinigingen en personeelstekorten, vragen we extra hoge inzet van zorgverleners. Daarom is tijdsbesparing van essentieel belang om de kwaliteit van de zorg te garanderen. Met de functie ‘Plakken als voorgeschiedenis’ kan informatie uit een verwijsbrief in één keer in het consultformulier geplakt worden. Het voorkomt dubbel werk, is snel, vermindert het risico op onjuiste registraties door overtypen en scheelt een arts veel tijd!
[1] Bron: Administratie vergt 40 procent van tijd specialist | medischcontact
Wanneer wordt ‘Plakken als voorgeschiedenis’ gebruikt?
Bij een doorverwijzing van een huisarts naar het ziekenhuis wordt in de verwijsbrief belangrijke informatie geleverd, waaronder de voorgeschiedenis van de patiënt. De functie ‘Plakken als voorgeschiedenis’ zorgt ervoor dat de informatie uit de verwijsbrief 1-op-1 wordt overgenomen in de consultregistratie en gestructureerd wordt vastgelegd in het EPD. Dit voorkomt onnodige fouten en scheelt tijd, omdat de arts het niet meer hoeft over te typen. Verder draagt deze functie bij aan het eenduidig registreren van informatie uit verschillende systemen. Het gestructureerd vastleggen van voorgeschiedenis is ook belangrijk voor gegevensuitwisseling met andere zorginstellingen via bijvoorbeeld Zorgplatform.
Plakken als voorgeschiedenis
Om het ‘Plakken als voorgeschiedenis’ te gebruiken heb je twee dingen nodig, de verwijsbrief en het consultformulier.
- Kopieer de voorgeschiedenis uit de verwijsbrief
- Controleer of dit het juiste format heeft, namelijk eerst de datum (eventueel scheidingsteken) en vervolgens de omschrijving van de voorgeschiedenis. Indien dit niet het geval is, dan kan je de tekst eerst plakken in document en vervolgens het format aanpassen. Bijvoorbeeld: 2023 Hartinfarct.
- Kies in het consultformulier voor de bouwsteen ‘Plakken als voorgeschiedenis’ of de knop ‘Plakken als voorgeschiedenis’ () naast de kop ‘Voorgeschiedenis’.
- De voorgeschiedenis is toegevoegd als voorgeschiedenis-registratie in het consultformulier.
- Na opslaan van het consultformulier staat de voorgeschiedenis bij de tegel ‘Relevante voorgeschiedenis’ op het voorblad.
Optimalisatie van het EPD is een continu proces
In het voortdurend veranderende speelveld van de zorg vraagt het optimaliseren van het werken met het EPD continue aandacht. Goede kennis van de (on)mogelijkheden van het EPD draagt bij aan een beter EPD-gebruik in jouw organisatie en een verlaging van de registratielast voor zorgverleners. Zo hebben zij meer tijd om de beste zorg te leveren aan hun patiënten.
Onze consultants hebben diepgaande HiX-expertise en zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Wij zijn in staat om optimalisaties in HiX te realiseren, om daarmee de kwaliteit van de registraties te verhogen en de administratielast te verminderen. Meer weten over wat wij hierin kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op met Renate Steenvoorden
(Renate.Steenvoorden@pinkzlc.nl | 06 2732 1909) of vul hieronder het contactformulier in.
Vooruitblik naar tip 2: Publiceren van persoonlijke consultsjablonen
Als eerste de tips in je inbox? Laat hieronder je gegevens achter en wij stellen je als eerst op de hoogte!
Ja, ik wil als eerste op de hoogte zijn van de tips over het gebruikersgemak van het EPD optimaliseren!
* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen informatie over EPD gebruikersgemakoptimalisatie.
Meer nieuws lezen?
Meer weten over onze dienstverlening? Hier leest u alle relevante nieuwsberichten, artikelen en ervaringen van klanten die u voor gingen.
Blijf op de hoogte
Laat uw gegevens hieronder achter om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief.
* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen als we informatie voor u hebben. Reken op maximaal 2 e-mails per maand.
“Ik sta voor u klaar”
Renate Steenvoorden
Managing Director
Benieuwd naar ons? Bel gerust met Renate op 06 2732 1909
Of e-mail naar Renate.Steenvoorden@pinkzlc.nl
Liever teruggebeld worden? Vul dan ons terug-bel-formulier in
* Verplicht veld. Gegevens worden niet gedeeld met ‘derden’.
© Copyright PinkRoccade Ziekenhuizen & Laboratoria | Onderdeel van TSS | Privacy beleid