
Optimaal gebruikersgemak van uw EPD (Tip# 2/6)
Het elektronisch patiëntendossier (EPD) is de ruggengraat van de informatievoorziening binnen ziekenhuizen. Er wordt door veel verschillende gebruikers een veelvoud aan informatie toegevoegd, ingezien en verwerkt. Als functioneel beheerder is het mogelijk het gebruikersgemak te verhogen door soms kleine aanpassingen die het werkproces enorm kunnen verbeteren. Behandelaren werken daardoor efficiënter en besparen tijd met bijvoorbeeld het instellen van slimme standaard teksten en PDMS-gebruikers hoeven niet in lange lijsten te zoeken met een opgeschoond PDMS.
Veel ziekenhuizen hebben vragen rondom het optimaliseren van het gebruikersgemak van het EPD om te tevredenheid van de gebruiker te verhogen. 60% van de tevredenheid over het EPD wordt bepaald door de gebruikers zelf en niet door de techniek. Daarom bundelen we onze antwoorden en ervaringen voor u in een reeks artikelen met concrete tips en handvatten voor een optimaal gebruik van het EPD HiX.
De volgende tips kunt u de komende weken verwachten:
Tip 2/6: Lijstsjablonen aanbieden
In een tijd waarin we extra hoge inzet van behandelaren vragen is tijdsbesparing van essentieel belang om de kwaliteit van de zorg te garanderen. In tip #1 beschreven we hoe beheerders ervoor kunnen zorgen dat behandelaren veel tijd besparen door standaardteksten slim te maken met het automatisch ophalen van informatie uit HiX. In deze tip gaan we een stap verder. Meerdere standaardteksten kunnen namelijk gecombineerd worden in lijstsjablonen zodat alle vragen in een bepaalde vragenlijst automatisch gevuld worden. Zo wordt voorkomen dat de behandelaar elke vraag apart dient op te halen.
Wanneer worden lijstsjablonen gebruikt?
Het aanbieden van lijstsjablonen levert het meeste gebruikersgemak op bij vragenlijsten in het dossier. Bijvoorbeeld bij het invullen van OK-verslagen met veel open- en ja/nee-vragen. De open vragen ‘Algemeen OK-verslag’, ‘Samenvatting OK’ en ‘Postoperatief beleid’ kunnen vooraf ingevuld worden met een standaardtekst in een lijstsjabloon. Wanneer de gebruiker een OK-verslag aanmaakt bij een specifieke patiënt kan hij met één klik het gewenste lijstsjabloon toevoegen in plaats van drie keer een standaardtekst te selecteren. Ook bij het aanmaken van de intoxicatievragenlijst is gebruikmaken van lijstsjablonen aan te raden. In dit lijstsjabloon worden de 3 vragen over het rook-, alcohol- en drugsgebruik van de patiënt vooraf gevuld met ‘Nee’. De gebruiker hoeft alleen nog het sjabloon voor de specifieke patiënt te personaliseren en dat scheelt veel klikken.
Een lijstsjabloon maken
Een lijstsjabloon kan aangemaakt worden door een gebruiker met beheerautorisatie voor het onderhouden van vragenlijsten Als voorbeeld gebruiken we hier de bovengenoemde vragenlijst voor intoxicaties:
- Klik op Toon/Verberg historie en standaardteksten (in de grijze balk ) en ga naar lijstsjablonen.
- Ga met de muis naar de 3 puntjes en klik op de plus knop.
- Geef het lijstsjabloon een naam, bijv. ‘geen intoxicaties ’.
- Vul ‘Nee’ in bij de vragen om aan te geven dat de patiënt niet rookt, drinkt of drugs gebruikt.
Optimalisatie van het EPD is een continu proces
In het voortdurend veranderende speelveld van de zorg vraagt het optimaliseren van het werken met het EPD continue aandacht. Goede kennis van de (on)mogelijkheden van het EPD draagt bij aan een beter EPD-gebruik in uw organisatie en een verlaging van de registratielast voor zorgverleners. Zo hebben zij meer tijd om de beste zorg te leveren aan hun patiënten. PinkRoccade Ziekenhuizen heeft diepgaande HiX-expertise en is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Meer weten hoe wij ook uw organisatie kunnen helpen bij het optimaliseren van het gebruikersgemak van het EPD? Neem contact op met Renate Steenvoorden (Renate.Steenvoorden@PinkRoccade.nl | 06 2732 1909) of vul hieronder het contactformulier in.
Vooruitblik naar tip 3: Gecombineerde orderpakketten
In tip drie kijken we naar we de voordelen van gecombineerde orderpakketten. We belichten hoe het werken met gecombineerde orderpakketten veel tijd bespaart voor de gebruikers en de kwaliteit van de zorg verhoogt. Stay tuned…
Als eerste de tips in je inbox? Laat hieronder je gegevens achter en wij stellen je als eerste op de hoogte!
Ja, ik wil als eerste op de hoogte zijn van de tips over het gebruikersgemak van het EPD optimaliseren!
* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen informatie over EPD gebruikersgemakoptimalisatie.
Meer nieuws lezen?
Meer weten over onze dienstverlening? Hier leest u alle relevante nieuwsberichten, artikelen en ervaringen van klanten die u voor gingen.
Blijf op de hoogte
Laat uw gegevens hieronder achter om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief.
* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen als we informatie voor u hebben. Reken op maximaal 2 e-mails per maand.
“Ik sta voor u klaar”
Renate Steenvoorden
Managing Director
Benieuwd naar ons? Bel gerust met Renate op 06 2732 1909
Of e-mail naar Renate.Steenvoorden@pinkzlc.nl
Liever teruggebeld worden? Vul dan ons terug-bel-formulier in
* Verplicht veld. Gegevens worden niet gedeeld met ‘derden’.
© Copyright PinkRoccade Ziekenhuizen & Laboratoria | Onderdeel van TSS | Privacy beleid