
Optimaal gebruikersgemak van uw EPD (Tip# 4/6)
Het elektronisch patiëntendossier (EPD) is de ruggengraat van de informatievoorziening binnen ziekenhuizen. Er wordt door veel verschillende gebruikers een veelvoud aan informatie toegevoegd, ingezien en verwerkt. Als functioneel beheerder is het mogelijk het gebruikersgemak te verhogen door soms kleine aanpassingen die het werkproces enorm kunnen verbeteren. Behandelaren werken daardoor efficiënter en besparen tijd met bijvoorbeeld het instellen van slimme standaard teksten en PDMS-gebruikers hoeven niet in lange lijsten te zoeken met een opgeschoond PDMS.
Veel ziekenhuizen hebben vragen rondom het optimaliseren van het gebruikersgemak van het EPD om de tevredenheid van de gebruiker te verhogen. 60% van de tevredenheid over het EPD wordt bepaald door de gebruikers zelf en niet door de techniek. Daarom bundelen we onze antwoorden en ervaringen voor u in een reeks artikelen met concrete tips en handvatten voor een optimaal gebruik van het EPD HiX.
De volgende tips kunt u de komende weken verwachten:
Tip 4/6: Gepersonaliseerde filters
Om de registratielast van behandelaren te verminderen hebben we in tip #1: slimme standaardteksten, in tip #2: lijstsjablonen aanbieden besproken hoe te werken met standaardteksten en lijstsjablonen en keken we in tip #3: gecombineerde orderpakketten naar nog een groot tijdbesparend onderwerp. In tip #4 kijken we naar de toepassing van gepersonaliseerde filters.
Binnen de Standaard Content is het maken van filters een tijdrovend proces voor beheerders. Een makkelijkere optie is gebruikers goed te instrueren in het gebruik van gepersonaliseerde filters. Op deze manier is namelijk de beheerlast te verminderen. Bovendien leert de gebruiker het EPD-systeem zelf beter gebruiken. Een win-win dus voor gebruiker en beheerder.
Wanneer worden gepersonaliseerde filters gebruikt?
Gepersonaliseerde filters worden gebruikt om overzicht en snelheid in het werkproces van de gebruiker te creëren. Alle overzichten die worden gegenereerd vanuit het lay-out menu hebben een functionaliteit om eigen filtering op te slaan, zoals ‘ICC orders’, ‘mijn werklijst’ en de ‘MDO bespreeklijst’. Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat een arts het afdelingsbezettingsoverzicht kan instellen op zijn eigen afdeling, specialisme of naam. Zo hoeft de arts dit niet elke keer opnieuw in te stellen en heeft het juiste overzicht direct voor zich door het opgeslagen filter te selecteren.
Hoe worden gepersonaliseerde filters ingesteld?
Door met de muis over het filter te bewegen verschijnt het opslaanicoon in de filterbalk. Dit icoon verschijnt ook onderaan het scherm door op het filter te klikken. In het opslaanvenster is het mogelijk om de gewenste velden voor het filter te selecteren, de datumrange in te stellen en het filter op te slaan. Het is belangrijk dat gebruikers kritisch naar hun eigen taak kijken en welke informatie zij wel of niet nodig hebben uit het filter. Op deze manier kan er op de juiste manier gefilterd worden en wordt er in overzichten niet meer en niet minder getoond dan nodig is.
Om gebruikers het werken met persoonlijke filters uit te leggen is het opsturen van een instructie niet voldoende. Onze ervaring heeft ons geleerd dat gebruikers sneller met gepersonaliseerde filters gaan werken als er samen naar de behoefte wordt gekeken, het voorgedaan wordt en zij er zelf mee gaan oefenen.
Win-win voor gebruikers en beheerders
Door gebruikers gepersonaliseerde filters te laten maken en gebruiken worden de beheerlasten gereduceerd. De filters hoeven namelijk niet meer door de beheerders gemaakt en beheerd te worden. Daarnaast zorgt deze manier van werken voor overzicht en snelheid in het werkproces en verdiept het de kennis van HiX voor gebruikers.
Optimalisatie van het EPD is een continu proces
In het voortdurend veranderende speelveld van de zorg vraagt het optimaliseren van het werken met het EPD continue aandacht. Goede kennis van de (on)mogelijkheden van het EPD draagt bij aan een beter EPD-gebruik in uw organisatie en een verlaging van de registratielast voor zorgverleners. Zo hebben zij meer tijd om de beste zorg te leveren aan hun patiënten. PinkRoccade Ziekenhuizen heeft diepgaande HiX-expertise en is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Meer weten hoe wij ook uw organisatie kunnen helpen bij het optimaliseren van het gebruikersgemak van het EPD? Neem contact op met Renate Steenvoorden (Renate.Steenvoorden@PinkRoccade.nl | 06 2732 1909) of vul hieronder het contactformulier in.
Vooruitblik naar tip 5: Instellen afspraakbevestiging per e-mail
In de volgende tip beschrijven we de voordelen van het instellen afspraakbevestiging per e-mail waardoor no shows zo goed als tot het verleden behoren. Stay tuned…
Als eerste de tips in je inbox? Laat hieronder je gegevens achter en wij stellen je als eerste op de hoogte!
Ja, ik wil als eerste op de hoogte zijn van de tips over het gebruikersgemak van het EPD optimaliseren!
* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen informatie over EPD gebruikersgemakoptimalisatie.
Meer nieuws lezen?
Meer weten over onze dienstverlening? Hier leest u alle relevante nieuwsberichten, artikelen en ervaringen van klanten die u voor gingen.
Blijf op de hoogte
Laat uw gegevens hieronder achter om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief.
* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen als we informatie voor u hebben. Reken op maximaal 2 e-mails per maand.
“Ik sta voor u klaar”
Renate Steenvoorden
Managing Director
Benieuwd naar ons? Bel gerust met Renate op 06 2732 1909
Of e-mail naar Renate.Steenvoorden@pinkzlc.nl
Liever teruggebeld worden? Vul dan ons terug-bel-formulier in
* Verplicht veld. Gegevens worden niet gedeeld met ‘derden’.
© Copyright PinkRoccade Ziekenhuizen & Laboratoria | Onderdeel van TSS | Privacy beleid