
Optimaal gebruikersgemak van uw EPD (Tip# 3/6)
Het elektronisch patiëntendossier (EPD) is de ruggengraat van de informatievoorziening binnen ziekenhuizen. Er wordt door veel verschillende gebruikers een veelvoud aan informatie toegevoegd, ingezien en verwerkt. Als functioneel beheerder is het mogelijk het gebruikersgemak te verhogen door soms kleine aanpassingen die het werkproces enorm kunnen verbeteren. Behandelaren werken daardoor efficiënter en besparen tijd met bijvoorbeeld het instellen van slimme standaard teksten en PDMS-gebruikers hoeven niet in lange lijsten te zoeken met een opgeschoond PDMS.
Veel ziekenhuizen hebben vragen rondom het optimaliseren van het gebruikersgemak van het EPD om de tevredenheid van de gebruiker te verhogen. 60% van de tevredenheid over het EPD wordt bepaald door de gebruikers zelf en niet door de techniek. Daarom bundelen we onze antwoorden en ervaringen voor u in een reeks artikelen met concrete tips en handvatten voor een optimaal gebruik van het EPD HiX.
De volgende tips kunt u de komende weken verwachten:
Tip 3/6: Gecombineerde orderpakketten
Om de registratielast van behandelaren te verminderen hebben we in tip #1: slimme standaardteksten en tip #2: lijstsjablonen aanbieden besproken hoe te werken met standaardteksten en lijstsjablonen. Een ander groot onderdeel waarin tijd bespaard kan worden is het versturen van orders door deze te bundelen in een orderpakket. Wanneer uw ziekenhuis gebruik maakt van Consult 2.0 kunnen deze orderpakketten vanuit de consultregistratie in één keer uitgezet worden. Dit bespaart een hoop klikken en voorkomt het per ongeluk aanvragen van verkeerde onderzoeken.
Wanneer worden gecombineerde orderpakketten gebruikt?
Bij veel patiëntgroepen worden standaard onderzoeken aangevraagd en zit er een vast patroon in de frequentie van de afspraken. Bijvoorbeeld het postoperatieve beleid na een specifieke orthopedische ingreep waarbij 5 orders uitgezet dienen te worden. Door het orderpakket aan te klikken worden in één keer de verwijzing naar de fysiotherapeut, twee controle afspraken en twee radiologie aanvragen uitgezet.
Hoe worden gecombineerde orderpakketten ingesteld?
Een orderpakket is technisch gezien hetzelfde als een consultsjabloon, hier wordt ook een bouwsteen van gemaakt. Deze bouwsteen wordt dan ook op dezelfde manier aangemaakt in de bibliotheek van het betreffende specialisme.
In het al aangemaakte consultsjabloon kunnen de gewenste orders toegevoegd worden. Ook de inhoud van de orders wordt alvast bepaald. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de termijn van een controle-afspraak of de verplichte velden ‘klinische gegevens’ en ‘indicatie’ bij een radiologie aanvraag.
Aan de bouwsteen van het orderpakket kan een snelcode gekoppeld worden, zodat deze makkelijk in te voegen is voor de gebruiker tijdens de consultvoering. Daarnaast dient in de bouwsteen de categorie ingesteld te worden, bijvoorbeeld ‘Beleid’ of ‘Aangevraagde onderzoeken’. Zo is het orderpakket ook op deze plek te vinden in de consultbibliotheek.
Optimalisatie van het EPD is een continu proces
In het voortdurend veranderende speelveld van de zorg vraagt het optimaliseren van het werken met het EPD continue aandacht. Goede kennis van de (on)mogelijkheden van het EPD draagt bij aan een beter EPD-gebruik in uw organisatie en een verlaging van de registratielast voor zorgverleners. Zo hebben zij meer tijd om de beste zorg te leveren aan hun patiënten. PinkRoccade Ziekenhuizen heeft diepgaande HiX-expertise en is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Meer weten hoe wij ook uw organisatie kunnen helpen bij het optimaliseren van het gebruikersgemak van het EPD? Neem contact op met Renate Steenvoorden (Renate.Steenvoorden@PinkRoccade.nl | 06 2732 1909) of vul hieronder het contactformulier in.
Vooruitblik naar tip 4: Gepersonaliseerde filters
In tip vier kijken we naar de voordelen van gepersonaliseerde filters zodat de gebruikers niet in lange lijsten hoeven te zoeken. Stay tuned…
Als eerste de tips in je inbox? Laat hieronder je gegevens achter en wij stellen je als eerste op de hoogte!
Ja, ik wil als eerste op de hoogte zijn van de tips over het gebruikersgemak van het EPD optimaliseren!
* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen informatie over EPD gebruikersgemakoptimalisatie.
Meer nieuws lezen?
Meer weten over onze dienstverlening? Hier leest u alle relevante nieuwsberichten, artikelen en ervaringen van klanten die u voor gingen.
Blijf op de hoogte
Laat uw gegevens hieronder achter om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief.
* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen als we informatie voor u hebben. Reken op maximaal 2 e-mails per maand.
“Ik sta voor u klaar”
Renate Steenvoorden
Managing Director
Benieuwd naar ons? Bel gerust met Renate op 06 2732 1909
Of e-mail naar Renate.Steenvoorden@pinkzlc.nl
Liever teruggebeld worden? Vul dan ons terug-bel-formulier in
* Verplicht veld. Gegevens worden niet gedeeld met ‘derden’.
© Copyright PinkRoccade Ziekenhuizen & Laboratoria | Onderdeel van TSS | Privacy beleid