Tip 6/6: Opschonen van het PDMS

Optimaal gebruikersgemak van uw EPD (Tip# 6/6)

Het elektronisch patiëntendossier (EPD) is de ruggengraat van de informatievoorziening binnen ziekenhuizen. Er wordt door veel verschillende gebruikers een veelvoud aan informatie toegevoegd, ingezien en verwerkt. Als functioneel beheerder is het mogelijk het gebruikersgemak te verhogen door soms kleine aanpassingen die het werkproces enorm kunnen verbeteren. Behandelaren werken daardoor efficiënter en besparen tijd met bijvoorbeeld het instellen van slimme standaard teksten en PDMS-gebruikers hoeven niet in lange lijsten te zoeken met een opgeschoond PDMS.

Veel ziekenhuizen hebben vragen rondom het optimaliseren van het gebruikersgemak van het EPD om de tevredenheid van de gebruiker te verhogen. 60% van de tevredenheid over het EPD wordt bepaald door de gebruikers zelf en niet door de techniek. Daarom bundelen we onze antwoorden en ervaringen voor u in een reeks artikelen met concrete tips en handvatten voor een optimaal gebruik van het EPD HiX.

De volgende tips kunt u de komende weken verwachten:

Zes tips EPD optimalisatie PinkRoccade Ziekenhuizen

Tip 6/6: Opschonen van het PDMS

Om de registratielast van zorgverleners te verminderen hebben we in ‘tip #1: slimme standaardteksten’  besproken, in ‘tip #2: lijstsjablonen aanbieden’ bespraken we hoe te werken met standaardteksten en lijstsjablonen en keken we in ‘tip #3: gecombineerde orderpakketten’ naar nog een groot tijdbesparend onderwerp. In tip #4 keken we naar de toepassing van gepersonaliseerde filters en in tip #5 naar afspraakberichten per e-mail. In de allerlaatste tip #6 nemen we u mee in het opschonen van het PDMS.

Het opschonen van het PDMS is voornamelijk van belang met betrekking tot events. Een event is een gebeurtenis die tijdens de opname van een patiënt plaatsvindt, bijvoorbeeld ‘patiënt heeft bewustzijnsdaling’ of ‘beenwarmer is omgedaan’. Indien het PDMS niet wordt opgeschoond krijgen gebruikers events aangeboden die niet meer bestaan of die voor hen niet relevant is. Zo is als voorbeeld de kans op een obstetrisch event nihil op de hartkatheterisatiekamer en is dit event dus overbodige informatie om te tonen. Opeenstapeling hiervan leidt tot een onoverzichtelijk overzicht van events. Het opschonen van het PDMS kan vooral voor kleinere afdelingen honderden events schelen.

Wanneer is het tijd om het PDMS op te schonen?

De ideale tijd om het PDMS op te schonen is bij de overgang naar HiX 6.2 of wanneer deze versie al in gebruik is. HiX 6.2 biedt namelijk nieuwe opties voor een specifiekere eventsregistratie. Ook als het ziekenhuis dus al over is op HiX 6.2, is het aan te raden om met het opschonen aan de slag te gaan.

Hoe schoon je het PDMS op?

Maar hoe gaat het opschonen precies in zijn werk? Via zijn alle events terug te vinden. Bij het wijzigen van een event is het mogelijk om een afdeling in te stellen, zodat events enkel door relevante gebruikers worden gezien. Het is hierbij belangrijk om met de afdelingen af te stemmen welke events voor hen van belang zijn. Mocht een event toch nodig zijn die niet beschikbaar is voor een afdeling, is het mogelijk een vrije tekst-event te gebruiken. De gebruiker kan zelf de omschrijving (het event) vermelden. Dit is te herkennen aan het tilde teken (~).

Bij de afstemming met afdelingen dient ook rekening te worden gehouden met geregistreerde events die worden gebruikt. Bijvoorbeeld bij de hartkatherisatiekamer (HCK), hier worden in het katheterkamerverslag bepaalde vragen voorgevuld op basis van geregistreerde circulatie-events. De inrichting moet hierop aangesloten blijven.

Technisch gezien is het opschonen van het PDMS niet ingewikkeld. Het is belangrijk een goede afstemming met de afdelingen te hebben om de juiste events te kunnen aanbieden. Tegelijkertijd biedt het overzicht voor gebruikers bij het inzien en registreren van events.

Optimalisatie van het EPD is een continu proces

In de afgelopen maanden hebben wij u meegenomen in zes tips voor het optimaliseren van uw EPD. In het voortdurend veranderende speelveld van de zorg vraagt het optimaliseren van het werken met het EPD continue aandacht. Goede kennis van de (on)mogelijkheden van het EPD draagt bij aan een beter EPD-gebruik in uw organisatie en een verlaging van de registratielast voor zorgverleners. Zo hebben zij meer tijd om de beste zorg te leveren aan hun patiënten.

PinkRoccade Ziekenhuizen heeft diepgaande HiX-expertise en is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Meer weten hoe wij ook uw organisatie kunnen helpen bij het optimaliseren van het gebruikersgemak van het EPD? Neem contact op met Renate Steenvoorden (Renate.Steenvoorden@PinkRoccade.nl | 06 2732 1909) of vul hieronder het contactformulier in.

Vooruitblik naar tip 5: Instellen afspraakbevestiging per e-mail

In de volgende tip beschrijven we de voordelen van het instellen afspraakbevestiging per e-mail waardoor no shows zo goed als tot het verleden behoren. Stay tuned…

Als eerste de tips in je inbox? Laat hieronder je gegevens achter en wij stellen je als eerste op de hoogte!

“Ik sta voor u klaar”

Renate Steenvoorden
Managing Director

Benieuwd naar ons? Bel gerust met Renate op 06 2732 1909
Of e-mail naar Renate.Steenvoorden@pinkzlc.nl
Liever teruggebeld worden? Vul dan ons terug-bel-formulier in

Bel mij terug

* Verplicht veld. Gegevens worden niet gedeeld met ‘derden’.

Meer nieuws lezen?

Meer weten over onze dienstverlening? Hier leest u alle relevante nieuwsberichten, artikelen en ervaringen van klanten die u voor gingen.

Blijf op de hoogte

Laat uw gegevens hieronder achter om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief.

Nieuwsbrief

* Verplicht veld. Geen zorgen: uw gegevens zijn veilig. We sturen alleen als we informatie voor u hebben. Reken op maximaal 2 e-mails per maand.

Contact

© Copyright PinkRoccade Ziekenhuizen & Laboratoria | Onderdeel van TSS | Privacy beleid